Sammanfattning 2023
2023 blev tyvärr rätt likt 2022 på det sättet att jag avslutar året med att känna att jag snarare har en massa saker ogjorda än uppnådda. Däremot har jag tagit ett stort steg framåt vad gäller träningsmängd. Trots att jag tappade sex veckors löpträning p.g.a. den överansträgning som jag ådrog mig under årets sluttamp så sprang jag 1365 fler km detta år jämfört med fjolåret.
 
Statistik 2023(jmf med 2022)
Total distans: 5987 km(+1356km)
Snitt: 115 km/vecka*(+26 km/vecka)
Längsta pass: 171,3 km(+10,2 km)
Elevation gain: 39088 m(+3259 m)
Ultradistanser(längre än maraton): 10 st(-3 st)
Pass på ~30 km eller längre**: 43 st(+19 st)
* Räknar jag bort årets avslutande sex veckor som jag inte sprang är snittet 130 km/vecka.
** Har avrundat pass på ~29 km till 30 km. Tror det var så jag gjorde när jag jämförde i fjol också.
 
Personbästan 2023
10 km: 37:55 min (-1:48 min), 3:47 min/km
100 miles (160,94 km): 18:08 h (-2:04 h), 6:46 min/km
Längsta distans: 171,3 km(+10,2 km)
10 km och 100 miles är ju två bra rekord vilket kanske inte speglar min bild av 2023 som ett misslyckat år på löpfronten. Milmaxningen är rakt igenom kanon, är otroligt nöjd med den. Att springa 161 km i 6:46 min/km kan jag vara nöjd med om jag bara ser till siffrorna. Problemet är bara att det tillkom när jag försökte göra något annat (slutföra ett 24h-lopp). Således symboliserar de siffrorna inte ett maxförsök på 100 miles, även om jag var väldigt trött, och då är det svårt att känna 100 % tillfredsställelse över resultatet. Jag är dock glad att jag fick med mig ett personbästa på en faktisk ultradistans från 2023 och resultatet är de facto mitt främsta ultraresultat hittills.
 
Lopp-återblick
April - SM 24h i Växjö (160,94 km, 20:12 h, 7:31 min/km)
Inför detta lopp hade jag med stor marginal tränat mer än någonsin förut, så pass mycket (tolv veckor med i snitt 150 km/vecka) att jag trodde att det inte skulle gå att misslyckas. Jag höll ihop bra i 18 timmar innan benen svek mig. De sista två timmarna tog jag mig långsamt runt banan för att få ihop 100 miles innan jag bröt. En jättebesvikelse och en stark känsla av "vad fan ska jag göra för att lyckas egentligen?". Det är en sak att misslyckas när man förberett sig halvdant, nu hade jag ju verkligen gjort allt i min makt för att kunna slutföra loppet.
 
Juli - Skövde 24h (171,34 km, 19:25 h, 6:48 min/km)
Här vidtog jag åtgärder och lät mig bli coachad av Erik Olofsson, tidigare svensk rekordinnehavare på 24h. Det gav resultat för väldigt länge gick det väldigt mycket bättre än tidigare lopp. Detta trots att loppet gick av stapeln i prima högsommarvärme. I det tidigare loppet ansåg jag mig ha hållit igång bra i 18 h och 149,5 km (7:12 min/km). Nu nådde jag vid samma tidpunkt 159,7 km (6:46 min/km), d.v.s. en hel mil längre. Mitt 100 miles-rekord krossades sedan som tidigare nämnt. Likväl så fick jag bryta efter lite drygt 19,5 h p.g.a. trasiga ben, illamående och oförmåga att inta energi. I efterhand så frågar jag mig om jag inte hade kunnat fortsätta. Det är lätt att vara efterklok men jag tror att en stor anledning till att jag bröt, utöver misären, var att loppet inte längre gick att slutföra på det sätt som jag hade sett framför mig. När man är så nära att lyckas springa hela loppet så tar det emot för mycket att avsluta de sista timmarna gåendes. Min styrka är nog att jag är otroligt solid i medgång och relativ medgång medan min svaghet är att jag relativt sett till styrkorna är svag i motgång.
Ett speciellt lopp. På så många sätt så stora steg framåt men likaledes så långt ifrån min målsättning.
 
Augusti - Milmaxning (10 km, 37:55 min, 3:47 min/km)
Under träningen inför min 100 km-maxning så upptäckte jag att jag snabbt blev väldigt mycket bättre när jag efter flera år mer eller mindre helt utan kvalitetspass återigen regelbundet började köra intervaller och andra snabba pass. Således bestämde jag mig för att på en jobblunch springa 10 km så snabbt jag kunde. Målsättningen var lite flytande, jag tänkte nog att jag som minst ville ha ett klart personbästa på 39 min (tidigare personbästa var 39:43) och att jag i ett best case scenario kunde leta mig nedåt 38 min. Det är väldigt sällan som jag lyckas överträffa mina förväntningar men det skedde nu och jag är väldigt stolt över den tiden. Detta var årets höjdpunkt. Att falla ihop flåsandes i en hög och känna att det var värt ansträngningen är en sådan otroligt härlig känsla.
 
September - 100 km DNF
Jag var i väldigt god form när ett par månaders träning var över och jag skulle springa 100 km på under nio timmar. Tyvärr råkade detta ske i samband med en av årets varmare dagar och jag fick bryta efter 70 km. Tråkigt, även om jag tog det med någorlunda jämnmod. Det går trots allt inte att övervinna vilken väderlek som helst.
 
September - DM 10 000 m (10 km, 39:10 min, 3:55 min/km)
Jag följde med Andreas Åberg och Eriksson till Linköping för ett rent bonuslopp (jag hade ju redan ett aktuellt personbästa på milen som jag var nöjd med). Det var väldigt blåsigt och kroppen svarade inte som jag hade hoppats och jag hade bryttankar redan efter tre km. Således var jag nöjd över att jag höll mig kvar på banan och slutförde loppet på en ok tid som dock var långt ifrån mina målsättningar.
 
December - PRT 24h DNS
Detta skulle bli årets sista lopp där jag med hjälp av små justeringar av hur jag genomförde Skövde 24h för första gången skulle hålla ut i samtliga 24 timmar. I träningen inför loppet ådrog jag mig dock en överansträngning och jag kom aldrig till start. Det är där vi är idag, jag väntar fortfarande på att kunna starta upp löpningen på nytt.
 
Lärdomar
Gällande hur man genomför ett 24h så har jag lärt mig en drös saker men det är saker som jag redan har nämnt flera gånger om på diverse plattformar. Något nytt för mig var att jag lyckades träna för mycket. Fram tills den 14:e november så hade jag lyxen att min träningsmängd enbart avgjordes av hur mycket tid och ork jag hade. Kroppen tålde precis vad som helst. I.o.m. överansträngningen så kommer lite nya regler att gälla framöver. Jag tänker fortsätta springa mycket men jag kanske inte kan panga på med mängder av km vecka efter vecka efter vecka. En stor vecka kan behöva följas av en något mindre o.s.v.
Jag lärde mig även att det inte finns någon anledning för mig att vara helt utan kvalitetspass fastän jag mestadels springer ultralopp. Perioden i somras med snabbare löpning var väldigt rolig och välkommen p.g.a. variationen som det medförde. Jag ser framför mig att jag har block med sådan träning åtminstone två gånger per år, under vintern och sommaren. Det finns liksom ingen ursäkt för att inte bli en allmänt bättre löpare fastän man primärt brinner för att ta sig runt en varvbana i 24 timmar.
Slutligen, som jag redan har berört så kan jag behöva vidga vyerna kring hur ett 24h-lopp kan genomföras. När min vision av loppet dör så har jag ganska kort till bryt-knappen. I Skövde hade jag kanske kunnat gå i 30-60 min, spytt och därefter kunnat börja lunkjogga igen? Sådant får man ju aldrig svaret på om man kastar in handduken.
 
Målsättningar 2024
- Mer än något annat så vill jag komma till start på SM 24h i Växjö i april. Det beror dock på om jag kommer att hinna träna mig i form inför detta. 16 januari har jag återbesök hos min sjukgymnast och får förhoppningsvis grönt ljus för att starta upp löpträningen igen. Då har jag varit ifrån löpningen i ett par månader och upptrappningen lär vara långsam och ta tid. Jag kan således inte säga att jag med 100 % sannolikhet kommer att springa detta lopp. En siffra som jag har i huvudet gällande 24h är 220 km. Hade jag inte varit skadad hade detta varit min målsättning. Är det inte görbart på SM så kanske jag kan ta mig an ett lopp med den målsättningen senare under 2024. Plan B skulle t.ex. kunna vara att "bara" ta mig igenom SM och sedan ta mig an PRT 24h i december med högre ambitioner.
- 100 km tycker jag är en kul distans och ett bra mellanting mellan att springa väldigt långt och kunna hålla ett bra tempo. På den distansen skulle sub nio h vara målsättningen. Det är ett mål som inte känns superhårt men sub nio ska motsvara ca tre timmar på maran. En plan C skulle kunna vara att ställa upp på SM i 100 km istället för 24h i april om jag inte känner mig redo för det sistnämnda.
- Den tredje distansen som jag är intresserad av i år är maraton. Där hade en satsning mot sub tre h varit inspirerande. Det är inte ett fullständigt orealistiskt mål för mig men det är ett krävande och svårt sådant som skulle erfordra en specifik träningsperiod på åtminstone ett par månader. Optimalt hade varit att ha maratonet efter 100 km-loppet. Då har jag lite fart i benen från 100K-träningen med mig in i maratonträningen.
- Tills april vill jag väga 81 kg. Det innebär att jag behöver gå ned 6-7 kg. Min kroppsvikt är en begränsande faktor och att jag är så tung som jag är är egentligen bara ett resultat av bekvämlighet. Jag skulle vilja ta mig an ett lopp där jag känner att jag verkligen har ansträngt mig vad gäller kroppsvikten. Sedan gymnasiet har jag aldrig varit lättare än 82 kg. Kruxet här är att jag tycker att det är svårt att gå ned i vikt samtidigt som man tränar extremt mycket. Men jag ska försöka i alla fall.
- Just nu, i brist på löpning, så satsar jag ganska hårt på mitt marklyft. Årets första mål blir att dra 235 kg. Det skulle innebära att jag slår ett decennium gammalt personligt rekord (230 kg) vilket känns kul då jag ju sedan några år tillbaka primärt är inriktad på konditionsträning. Här ska dock skjutas in att jag har dragit 260 kg i sumomarklyft. Sumo innebär att man står så brett med benen som man kan för att komma närmare backen och korta lyftvägen. Ett vanligt marklyft är jobbigare men när jag drog 260 kg hade jag säkert kunna dra mer än 235 kg med vanligt utförande. Jag har dock inte gjort det.
 
Preliminär loppkalender
27 april - SM 24 h (alternativt SM 100 km om träningsmängden ej tillåter 24h)
14 september - Lejonbragden 100 km (alternativt på nytt en egen träningsmaxning)
19 oktober - Växjö maraton (alternativt Helsingborg maraton 7 september)
7 december - PRT 24h
Detta är extremt likt planen för 2023. Det blir så då det finns få 24h och 100 km lopp att välja på samt att maratonet, med hänsyn till de andra två distanserna, ej kan ligga var som helst på året. Man blir lite låst gällande när man kan göra vad.
 
Det var allt. Vilket jävla gissel mitt 24h-löpande har utvecklat sig till alltså. Tänk om jag den där aprildagen i Växjö 2022 hade vetat att det skulle dröja minst två år och fem lopp innan jag ens slutförde ett 24h, hade jag långsiktigt gnetat på då? Det vete fan. Jag hade nog inte heller trott att jag inte ens ett år senare skulle börjat normalisera 150 km-veckor. Jag minns rätt tydligt att jag under årsskiftet 2022 till 2023, när jag hade börjat beta av tiomila-veckor, ställde mig frågan om det var försvarbart för en motionär att träna så mycket. De tankarna är sedan länge bortblåsta. Svaret är så klart nej men jag tycker verkligen det är kul att ha en grej i livet som man går in 100 % för. Den som uppfostrar ett barn, renoverar ett hus eller förlorar sig fullständigt i arbetskarriären gör så klart något som är betydligt mer meningsfullt. Samtidigt så tror jag inte att man ska underskatta värdet av att ö.h.t. göra något. Jag har lärt mig att jag mår bra av det och i samma veva som jag kan bagatellisera värdet av det jag gör jämfört med vad merparten av mina vänner ägnar sin tid åt så finns det någon annan som är avundsjuk på att jag har något som jag brinner för. Man får uppskatta det man har.
Det jag kan känna är negativt är att jag blir lite låst. I somras hade jag exempelvis tänkt springa en otrolig led i Skottland och övernatta längs vägen. Ett femplus-äventyr. Istället blev det 428 varv på Södermalms IP's 400 m bana. Helt enkelt för att jag värderar en prestation högre än en upplevelse. Det är negativt för att jag känner mig själv och vips har det gått fem år och det enda "stora" jag gjort varje år är att springa montona lopp. Jag baserar även en otroligt stor del av mitt välmående på något så skört som min fysik. Sådant tänker jag på nu när jag är skadad, det finns liksom ingen plan B. Jag "är" min kropp. Dra åt helvete vad flummigt, men ni fattar. Det finns en (nåja, typ i alla fall) grej som jag tycker är kul och den är beroende av att min kropp kan springa i uppemot ett dygn. Det hade nog egentligen varit nyttigt med en lite bredare intressebas.
Ajja, nu ber vi för lite bra besked från sjukgymnasten om två veckor. Jag och motionscykeln har blivit bättre och bättre vänner men jag är en ful och falsk jävel. Den dagen jag får springa igen dumpar jag fanskapet utan att blinka.
 
På återhörande!
#1 - Stephan

Kanonkul att läsa dina bloggar! Jag har följt din resa sedan du skrev om att springa Kungsleden på jogg.se. Hittade din blogg efterhand och nu kollar jag regelbundet efter uppdatering och tycker det är spännande att läsa om dina tankar och dina lopp. Varje gång hoppas jag att du lyckas och varje gång har jag blivit (nästan) lika besviken som du. Baserat på det jag har läst om dig så har jag några frågor/funderingar. Du verkar göra allt med en extremt hög ambition kombinerat med en ungdomlig iver? När jag läser dina bloggar efter loppet händer det ofta att jag medans jag läser tänker "varför går han ut så hårt igen" och lite senare i bloggen visar det sig att du måste bryta. Samma känsla får jag när jag läser att du vill gå ned 6-7kg och i nästa avsnitt läser att du tränar maxlyft :-) Du vill mycket och går all-in men känner du att du ibland tappar fokus på vad som är slutmålet, dvs kunna springa i 24h?

Hoppas du inte ser på det som kritik! Jag är bara nyfiken och gillar att höra hur glada amatörer resonerar. Jag är djupt imponerad över jobbet du lägger ner och kan relatera till det du skriver om att det är kul att ha något man går in för 100%. Jag är 15år äldre än du och har inga tävlingsambitioner men jag älskar att cykla långt över flera dagar (bikepacking) och tränar nu för att göra samma sak genom att springa. Hatade att springa som ung men nu känner jag att jag har potential att bli en seg gubbe!

Tack för underhållningen och lycka till i 2024!

Svar: Tack snälla, kul att höra! Jo men det finns nog absolut drag av ungdomlig iver (mina 32 år i livet till trots). Det är den höga ambitionen som gör att jag ö.h.t. tycker att det är intressant, att liksom testa hur långt man kan ta sig om man gör det så bra som man bara kan. Den inställningen föder i sin tur högre förhoppningar på slutresultatet kontra gemene nybörjare. Så jag sitter väl i något utav en rävsax då jag kan hålla med dig om att mitt enda fokus borde vara att hålla mig löpandes i 24 h. Detta har inte hjälpts av att jag har sett att folk som springer de distanser som jag är intresserad av (låt oss säga 210-220 km) tränar mindre än mig och har liknande personbästan på kortare distanser. Det har väl gjort mig lite girig och det är inte något som hjälper mig i min kamp för ett slutfört lopp. Snarare tvärtom. Jag är också så pass dum i huvudet att jag är lika orolig för att ta mig an ett 24h för slappt som jag är för att inte klara av det. Så t.ex. 14 h in i loppet kanske jag låser mig vid en fart när jag i själva verket borde springa långsammare. Jag har hela mitt liv lidit av prestationsångest och detta är väl ett fall av det.
Med det sagt, jag är ju inte omedveten om problemen som du märker. Och till mitt försvar så har jag haft ett lopp, det senaste (Skövde 24h), där jag har haft alla nycklarna för att lyckas och det är jättesvårt att veta hur trött det är okej att vara hur pass sent/tidigt in i loppet. Det vet jag nu. Får jag ställa upp på SM i april så tror jag att det är jättelätt att pacea mig själv där baserat på vad jag gjorde i Skövde. Börjar jag t.ex. slita rejält "redan" efter 14-15 h så vet jag att det inte kommer att hålla hela vägen. Det kan låta jättekonstigt men det visste jag inte i Skövde.

Gällande viktnedgång och marklyft så hade det bästa för min 24h-framtid varit att enbart ha fokus på viktnedgång. Marklyft är dock det enda som för tillfället gör min träning intressant och rolig. Så för att ta mig igenom den här tråkiga perioden utan löpning så fick det bli så. Min förhoppning är att tappa något i vikt nu under januari, maxa i marklyft, och därefter fortsätta viktnedgången lite mer aggressivt. Marklyft är en övning som inte är jätteberoende av kroppsvikt. Att dra 235 kg hjälper dock inte mitt löpande och gissningsvis lär det påverka takten på min viktnedgång så det är ju en ren lustfylld grej snarare än att jag har 100 % fokus på det jag tycker är allra viktigast: ultralöpningen.

Jag tar det verkligen inte som kritik, det är bra att få reflektera lite. Stort lycka till med löpningen. Jag har testat på det du beskriver, att springa med packning. Det är en härlig frihetskänsla! Är du van vid att jobba länge på cykeln så kommer det säkert att gå att överföra på något sätt till löpningen.
Marcus Ringstrand